måndag 8 december 2008

Black and white....

Den stora ”fina”, antika valnötsbyrån fick åka ut till förmån för denna lilla ”halvloppiga” byrå som stått i uthuset sedan inköpet för många år sedan. Jag visste att vi hade den någonstans och att storleken skulle göra sig bättre än den andra. Inköpet gjordes med förvissningen om att den skulle få ny färg innan den någon gång skulle få flytta in. Just nu tycker jag att färgen gör sig bra och äntligen fick min kattavla som jag köpte när jag bodde i Lidköping sin rätta plats. Tack vare att vi flyttade ut den stora byrån så kunde vi ställa sängen mot en annan vägg och plötsligt slutar I att snarka. Man ska inte underskatta kvinnors behov av att möblera om (hi,hi….).

Vi har länge (eller rättare sagt då och då när inspirationen infunnit sig) tittat efter en sängram till vår 160-säng. Ni som också har annat mått än 180 vet säkert hur svårt det är att hitta andra mått i Sverige utan att göra sig helt ruinerad. Men här är IKEA som vanligt helt fantastiskt – inte alltid så bra kvalitet, men de har trots allt saker man inte får tag på annars. Fastnade för deras Hemnes mest för att den har runda stavar i ryggen som matchar den hemsnickrade fönsterbrädan.
Dessa danska gardiner fullständigt älskar jag. Kan inte förmå mig att byta nu på vintern ens.

Vi hade lite svarta detaljer i rummet sedan tidigare, men inte något som övervägde. Ställde in en stor svart spegel och la en svart-vit matta under sänggaveln och vips fick rummet lite karaktär.


Nu är det bara en taklampa som fattas, fast vi har ju inget takuttag skulle I säga, men om, då skulle jag nog vilja ha denna…. (förövrigt är ju tapeten också väldigt snygg...)

Foto: Sköna hem
….fantastiskt bedårande tyllampa designad av Jonas Bohlin 1997 (jag erkänner jag är nog en inredningsnörd… men herregud jag har ju en inredningsaffär …). Den är ganska dyr (lampan alltså…), men om man behåller 70-talstapeten och inte målar om som man säkert måste göra så, så går det säkert jämt ut (hi,hi…) I går nog inte med på detta, allra helst som lampan är 75x75 cm och vi har nog inte mer än typ 2,25 i takhöjd… Vi får väl se…


Ha det så gott alla!
Kram Pia

PS. Stolfodralet och mattan är från Nyblom & Kollén. Mattan finns hemma i svart/vitt, marin/vitt, rött/vitt och grått/vitt. Spegeln är från House Doctor och finns i tre olika storlekar. Förutom i svart finns den i en vacker gråsilvrig färg och vitt förstås. Just nu har jag bara små vita speglar hemma och en mellanstor svart. Hör av er om ni vill att jag ska ta hem. Kom in och fantisera, många kombinationer är möjliga även om jag här visade hur det kan ta sig ut i svart, vitt och en gnutta turkost.

2 kommentarer:

Vita maränger sa...

Gud va fint du har Pia....va mysigt. Vilken bra idé också med mattan under sängen så. Det kanske man skulle prova.
KRAMpå dig och ha det gott.

Anonym sa...

Jag gillar också lampan av tyll, men känner att priset är i saftigaste laget... Eftersom desigenen är så speciell så kanske man tröttnar ganska snart?

Funderar på att göra så här, verkar inte allt för svårt!? http://jagblommar.blogspot.com/2008/11/tyll-i-taket.html

//Malin