söndag 4 mars 2012

Renoveringen fortsätter - nya hallen...

... visar idag lite bilder från hur renoveringen hemma
fortskrider... av ett rum på ca 38 kvm har vi gjort två,
dels en ny hall/entré, dels ett tv-rum... de bilder jag visar
här är från nya hallen... jag har grundmålat ett varv så det är en hel del
kvar att göra... jag är dock glad att jag fann en grundfärg där kvistgrundning
ingick så att man slapp momentet med att först gå över alla kvistar
med kvistlack däremot måste det grundmålas två gånger istället då
det är nytt obehandlat trä... då vi håller på på flera ställen samtidigt så är det
mellan varven rejält med virke, verktyg etc utspritt överallt och  min
målning får därför komma i andra hand... längtar till att få börja göra
iordning...
 ... här syns den nya entrén... här var det förut ett fönster...
parytterdörrarna har vi låtit ta fram på ett lokalt snickeri...
... så även överljusfönstret över dörrarna...
vi har fladdrat lite fram och tillbaka om vi skulle ha ett sådant,
 då vi var osäkra på om det skulle få plats, om det var en
bärande bjälke över etc etc och hur vi ska göra på utsidan, det har varit en
 enorm tillgång att det är min bror som är med och snickrar, jag behöver bara
 säga hur jag vill att det ska se ut och han hittar alltid en lösning... och fort går det
också när man väl sätter igång... jag är glad att vi inte bangade ur när det gäller 
detta fönster... att tänka på när man beställer produkter från lokala snickerier är
att det tar lite längre tid än vanligt att få dem... du måste även ha med dig en skiss
eller ritning på hur du vill att det ska se ut då det inte finns några provexemplar att
titta på utan allt du ser är en hög med brädor och maskiner... 
... vi beställde även ett par nya parinnerdörrar från samma
snickerifabrik, här syns det ena paret som vi valde att ha ett glasparti i
 för att det skulle harmoniera med de övriga dörrarna i rummet...  här syns
också en del av den nya mellanväggen som skiljer av de båda nya rummen...
... så här såg det ut före, fast här har den nya mellanväggen redan kommit upp...
vi tog ner det gamla fibertaket och har även fräst in ny el i väggar och
tak istället för den gamla utanpåliggande elen...
... vi har klätt in såväl tak som väggar med pärlspont och byggt in
trappstegen under trappan och gjort en inbyggd "smatt" under...
dörren är inte klar än och sedan funderar vi på om vi ska försöka
få till ett trappräcke...
... så här såg det ut innan... ja det var verkligen inte tjusigt när elen
skulle fräsas in och det gamla taket var bortrivet, väldigt mycket
sågspån i gamla hus... många gånger är det en fördel att lägga ett
nytt tak ovanpå det gamla, men då vi inte har så högt i tak ville vi
inte förlora ytterligare centimetrar...
... här nedan syns hela den nya väggen mot det nya tv-rummet,
även om det är härligt med öppna planlösningar så är det inte
något som passar mig så mycket som älskar att möblera... jag vill
ha väggar som jag kan ställa möbler mot och hänga tavlor på...
... på lister etc har vi valt att inte ha en alltför stark allmogeprofil
då vi vill få till en lite mer sparsmakad enkel stil...

Det får bli allt för idag! Ha en härlig söndag!
Kram
Pia

3 kommentarer:

Boutique Nytt & Nött♥ sa...

Oj vad ni har fixat.
Blir jätte fint & fönstren på dörrarna. Härligt när allt är klart. Önskar dig en mysig vecka
Kramisar
Sus

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej Pia.
Ohh va fint det blir hemma hos er, skönt nu när våren kommer och man kan öppna upp och vädra ut lite när man renoverar :)
Superfint, verkligen!
Ha en jättefin dag.
kram kram
Jessica

Blåbärs och smultronstället sa...

Vad fräscht och fint ni får det:-)
Ha det fint!
Kram Susanne