måndag 7 maj 2012

Ohoj vilket långt stopp det blev...

... men tro för all del inte att jag legat och latat mig...  hehe...
det blev en del jobb då min uppsägning av hyreskontraktet
varit uppe i Hyresnämnden... det visade sig att den var
ogiltig och vi blir kvar i vår butikslokal tills vidare... sedan
har jag försökt komma ikapp med lite målning här hemma också...
 Har i princip målat klart nya TV-rummet nu, täckmålat
det nya brädtaket, målat väggar, lister, murvägg, fönster-
karmar etc etc... inte är det som på TV inte då allt är
klart på en kvart...
 Vi anlitade ett proffs till att slipa, vitolja och
polera det gamla brädgolvet som givetvis var
behandlat med någon form av fernissa.... inte
heller det var gjort i en grisblink (fniss...) det blev
ganska dyrt, men det var skönt att få det gjort och jag
tror inte att jag hade kunnat hantera en golvslipmaskin...
frågan är dock om det inte hade blivit billigare att lägga in
ett nytt golv... så här såg det ut innan...
 ... och så här ljust och fräscht blev det efteråt...
som ett gammaldags skurgolv... i utbyggnaden
lutbehandlade vi golvet själva och såpskurade det
efteråt... det blir ungefär samma utseende, men med
olja blir golvet inte riktigt lika ömtåligt enligt
expertisen... 
 ... väggen mellan utbyggnaden och "gamla" huset har länge bestått
av ett stort "hål"... detta har byggts in med byggskivor och
jag ritade upp "speglar" på samma avstånd som på
dörren och så satte vi dit dekorlister... denna lösning
blev jag väldigt nöjd med, i övrigt är bygginteriören rätt
sparsmakad... jag som alltid gillat allmogelister... har nu
helt börjat anamma släta (!) lister... 
 ... när de beställda innerdörrarna kom var de ca
tio centimeter lägre än vad jag hade beställt, vilket medförde
att vi hade förberett ett större hål i väggen... och de vanliga
dörrkarmarna skulle inte täcka glipan... detta
löste vi genom att bygga på en bräda upptill och
avsluta med en hålkärlslist... denna lösning kom jag på
när jag satt och såg på en film, där dörrkarmarna var
byggda på detta sätt... tänk hur lösningar kan komma
till en på olika sätt när man behöver dem...
... det är en del fix kvar, men det känns ändå skönt
att ha kommit en bit på väg... Ha det så skönt alla...

Kram
Pia

3 kommentarer:

Kläddilin sa...

Å, vad bra det löste sig med hyresuppsägningen, nu har du kanske tid på dig att leta efter just "den" lokalen.... ingen panik letning :). Vad fint ni får det där hemma.
Kram
Lotta

Unknown sa...

OHMYGOD vilket jobb! Uhjamejjan. Detta med dörrar som är för små, hade ju varit bättre om det hade varit tvärtom. Oj vad vi slet med det. Men vad bra allt blir för er, otroligt imponerad.
Och stort, stort grattis att ni blir kvar i lokalen. Tids nog jänta mi!

Unknown sa...

Å här är det full fart som vanligt, Ok, då tror jag allt är som det ska....

//Lotta